kolačići

Sunday, October 12, 2014

Fondan - Izrada i saveti


12.10.2014.
Nisam baš tako davno počela da pripremam fondan u kućnim uslovima - masu za oblaganje torti i kolača i izradu dekoracija.
Ima možda godinu i po dana.
Imala sam nekako strah od njega.
Kada sam prvi put napravila fondan, nije bio dobar - ne zato što mi je bio prvi put već zbog toga što recept nije bio najidealniji.

(Mladenci - Galerija eating Art, maj 2016.)


(mart 2017.)


Čitala sam razne recepte, manje - više svi su isti, tj. od istih sastojaka.
Ali, uspeh zavisi od osećaja ;)
Čini mi se, ili možda grešim, da niko ne voli da otkriva svoje tajne koje ga čine uspešnim.
Opšte je poznato da se svi plaše konkurencije, ali što kada ovu masu možete kupiti u prodavnici?!
Nije u pitanju ništa što se ne može naći na našim prostorima.
(Fondan ili dekor masu možete naći kako u specijalizovanim prodavnicama tako i u bolje snabdevenim marketima.)

(maj 2016.)

Ali, eto...
Sreća, pa se nisam puno mučila oko izrade savršene fondan mase.
U receptu, po kom sam ga prvi put pripremala, pisalo je da glukoza i fruktoza nikako ne smeju da provre, pa onda da se smesa mora prohladiti pre dodavanja u želatin i svašta nešto što se ispostavilo kao pogrešno.
Ovo je recept po kom uvek pravim fondan masu.
Mala odstupanja od navedenih količina su dozvoljena.

(Mart 2017.)


(avgust 2016.)
Osnovni recept je:
1 kg šećera u prahu (ne iskoristim uvek ceo kg šećera)
60 g fruktoze
60 g dekstroze
20 ml vode
15 ml glicerina
15 g želatina
60 ml vode
gustin po potrebi
i naravno prehrambene boje po potrebi i želji.
margarin ili biljna mast za mešenje fondana




Priprema:
Prvo prosejte šećer.
U veću posudu za mešenje sipajte pola kilograma šećera u prahu i jednu kašiku gustina, sve lepo izmešajte i napravite udubljenje u sredini kao kada mesite kiselo testo.

Želatin stavite u suvu šolju od 2-3 dl i prelijte ga sa 60 ml vode.
Nemojte ga mešati, samo ga ostavite da nabubri.

Dok želatin bubri, napravite sirup od glukoze i fruktoze:
glukozu i fruktozu stavite u džezvicu ili u lonče, prelijte ih sa 20 ml vode i stavite smesu da se kuva.
Ova smesa mora da provri i da vri dok ne nestane pena. Ceo proces traje vrlo kratko, oko minut.
Odmah sipajte 15 ml glicerina u sirup i dobro izmešajte.

Potom, vrelu smesu od fruktoze, glukoze i glicerina prelijte preko želatina i mešajte neprekidno dok ne dobijete kompaktu smesu.

Dobijenu smesu sipajte u šećer u prahu, tačnije u udubljenje.

Mešajte lagano, vodeći računa da se tečnost iz sredine ne razlije po ivicama posude.
A ukoliko vam se  to desi - nista strašno, mešajte dokle god možete, a nakon toga smesu prebacite u čistu posudu.
Jer, ako budete nastavili sa mešenjem u posudi u kojoj vam se smesa zalepila po zidovima, fondan neće biti gladak.
Tokom mešenja postepeno dodajte preostali šećer u prahu.
Nemojte sipati sav šećer ukoliko vam se čini da je fondan dovoljno čvrst (bolje da vam fondan bude mekši, lako ćete dodati još šećera ili gustin u zavisnosti od toga za šta koristite fondan).
(Obično potrošim 800-850 g šećera.)

(oktobar 2016.)

Mešenje fondana
U početku (kada sipam smesu od glukoze, fruktoze, glicerina i želatina) mešam viljuškom dokle god je moguće, a onda rukom.
Ruke često perem jer se smesa lepi.
Ruke morate dobro obrisati nakon pranja (savetujem da koristite papirnate ubruse).
Tokom mešenja sipajte po malo gustina kako bi vam se smesa manje lepila.
Pod rukom ćete osetiti kada je fondan gotov.
Ne sme da se raspada kada ga teglite.
Naravno, nije moguće tegliti ga beskonačno.
Ako ga ne umesite dovoljno dobro, prilikom razvijanja će se lepiti i nećete moći da obložite tortu jer će fondan pucati.
Takođe, ukoliko oblikujete neke figurice, neće vam uspeti.
Ali ništa strašno, samo ga premesite sa još malo šećera.

Bojenje fondana
Čitala sam razne komentare na temu bojenja fondana.
Zbog toga sam odlučila da napišem koju reč i o tome.
Ne smatram da je u pitanju bilo šta komplikovano.
 Iz tog razloga ranije nisam pisala kako ga bojim.
Uglavnom koristim boje u prahu jer sam navikla na njih.
Fondan možete bojiti na dva načina - odmah prilikom pravljenja ili kasnije, kada je fondan već umešen.
U zavisnosti od potrebe, fondan bojim prilikom pripreme i to tako što određenu količinu boje sipam u smesu od želatina, fruktoze, dekstroze i glicerina.
Kada bojim umešen fondan, boju rastvaram sa malo vode.
Napravim udubljenje u fondanu (u količini koju bojim) sipam boju i bukvalno par kapi vode. Količina vode zavisi od količine boje.
Vodu dodajem, kap po kap, sve dok se boja ne rastvori.
Ako ne stavite dovoljno vode, boja se neće dobro rastvoriti, pa će fondan imati tamne tačkice po sebi od nerastvorene boje.

Lepljenje fondana/dekoracije
Dekoracije od fondana možete zalepiti vodom, rastvorom vode i šećera (kratko prokuvajte malo vode i šećera, prohladite i koristite kao lepak) ili cmc-om koji ste rastvorili u vodi (manju količinu cmc-a, npr. 1/2 kašičice stavite u malu posudu, postepno sipajte vodu i mšajte, vodu dolivajte dok ne dobijete smesu gustine lepka)

Da rezimiramo:
1. Najbitnije je da šećer bude jako sitan i bez grudvica.
2. Nemojte šećer da meljete u kućnim uslovima osim ako nemate profesionalnu mašinu.
3. Nemojte hladiti smesu koja se kuva, budite brzi dok radite sa njom.
4. Vodite računa da vam ruke uvek budu čiste prilikom mešenja - perite ih što češće.
5. Kada razvijate fondan ili pravite dekoracije, radnu površinu i ruke posipajte gustinom.
6. Jako je važno da fondan ne dođe u dodir sa mlečnim filom ili šlagom (pre presvlačenja fondanom, tortu obložite smesom od sitno mlevenog keksa, šećera u prahu i putera ili margarina. Isto se odnosi i na figurice - ukoliko dekorišete tortu koja nije obložena fondanom (ovo se posebno odnosi na torte dekorisane šlagom ili mlečnim filom) stavite ih neposredno pre upotrebe.
Tortu možete obložiti - premazati i ganaš kremom (slatka pavlaka i čokolada u odnosu 1:1).
Takođe, kao podloga može poslužiti i fil kuvan na pari (jaja, šećer, čokolada, margarin ili maslac).
7. Ono što se takođe pokazalo kao dobro jeste da se fondan umesi par sati ranije pre upotrebe i to malo mekši, da se dobro upakuje (ja ga stavljam u kesu i plastičnu kutiju) i ostavi da odstoji. Pre upotrebe ga treba dodatno premesiti. Meni je lakše da premesim deo po deo, pa da ga sjedinim. Na ovaj način fondan bude glatkiji, a samim tim i elastičniji.

Napomena:
Sve ostalo je stvar vaše visprenosti ;).
Takođe treba da znate da ovaj fondan nije pogodan za izradu finijih cvetova poput ruža i orhideja.
Za te stvari se koriste neke druge mase, koje se, po meni, ipak u kućnim uslovima ne mogu tako dobro napraviti, pa zato nemojte rizikovati.
I još nešto da vam kažem, ja uopšte ne volim fondan. Ne volim torte od fondana jer to za mene nisu torte.
One mogu biti lepe, ali po meni nemaju dušu...
Figurice mogu da preživim ;)
Za izradu figurica vam treba malo iskustva, malo alata i malo mašte.
I bez alata ima zanata, ali ipak ne možete neke detalje tako precizno uraditi bez njega.
Ne morate davati neke velike novce na alat osim ukoliko se ne bavite profesionalno izradom torti i kolača.
Ako vam nešto nije jasno ili vam treba neki savet, budite slobodni da me kontaktirate ;)
I eto, ja to tako ;)

P.S. Čitala sam, ali nisam probala, da je fondan mnogo bolji, elastičniji, ako se doda kašičica gum-texa ili cmc-a. Ako imate priliku, probajte. On se dodaje u šećer.
Takođe, fondan pripremljen sa cmc-om se brze suši.
Samim tim je pogodan za izradu figurica, dekoracija...

Napomena:
Ukoliko vam je potreban fondan bez namirnica životinjskog porekla (bilo da postite ili ne konzumirate namirnice životinjskog porekla) želatin životinjskog poorekla možete zameniti biljnim želatinom.
Najčešće korišćeni biljni želatin je agar-agar.
Uz napomenu da se agar ne ponaša isto kao želatin životinjskog porekla.
Pre nego što počnete da radite sa njim, pročitajte uputstvo za upotrebu sa pakovanja.

Čuvanje torti sa fondanom
Torte obložne fondan masom, čuvajte u frižideru kao i sve druge torte.
Ne postoji razlog zbog kog torte dekorisane fondanom treba držati van frižidera.
Ukoliko iz nekog raloga torte držit van frižidera, postoji mogućnost da se torta pokvari.
Kakav god frižider da imate, bezbednije je da držite tortu u njemu nego na sobnoj temperaturi.
Fondan se u frižideru neće istopiti.
Ukoliko vaš frižider vlaži fondan (mada to ne zavisi samo od frižidera već i od samog fondana, u frižider možete staviti krišku hleba, pamučnu krpu ili nešto treće što će pokupiti višak vlage.
Untrašnjost frižidera možete obložiti kartonom.
Kada izvadite tortu iz frižidera, ne treba da vas brine što ona postaje sjajna/vlažna.
Kondenzacija je sasvim normalna zbog temperaturn razlike.
Figurice od fondana ne morate držati u frižideru. Čuvajte ih na sobnoj temperaturi.


Pokušaću da poređam fotografije po redosledu nastanka.

Ako me sećanje dobro služi, ovo je moje prvo fondan delo (za dekoraciju ove torte koristila sam samo tri sekaca - srce, veći i manji cvet)  ;):


Ili ovo (mislim da je ovo bilo probno oblaganje):


Ubrzo je usledilo još nekoliko torti:


Pločicu sa notama je ispisala mama ;)



Pa još par:


Moji prvi labudovi (ali ne i poslednji, za labudove
kažu da imaju samo jednog partnera tokom celog života, a ukoliko on umre, njima srce može biti slomljeno)



Jedna cica - maca:


Druga cica - maca:


Ova torta je putovala do Bratunca:


I sasvim je dobro podnela put. Oglasila se kada je stigla na odredište:


Konačno nešto i za jači pol ;):



A onda, svadba za svadbom:


I ponovo moji omiljeni labudovi ;):


Jedan "mali" rođendan:



A onda je usledila kratka (tromesečna pauza). Potom su počeli "jesenji" rođendani ;):




Bilo je tu još svašta nešto i još po nešto, ali nisam uspela sve da fotografišem.

Nešto novo:


Ove ružice su Barvalove - pravila sam ikebane od njih:




P.S. Čitala sam da se javljaju pukotine na fondanu kada se prave figurice, posle par dana, kada se osuše. Ja to nisam primetila. Tačnije, brazdice ostaju ako fondan nije dobro umešen, ali nije ni to smak sveta. Na mojim fotografijama vam se može učiniti da je krupna tekstura. Napominjem da je to zbog toga što su pojedine figurice u prirodi mnogo manje nego na fotografija, pa  je u pitanju "lažna" tekstura zbog uvećanja ;).
(Npr. bele zaljubljene medice su visine 5 cm.)

Medice napravljene za tradicionalno (humanitarno) takmičenje Naj torte 2014. kao odgovor na temu: Dečije torte


Labudovi, napravljeni za specijalnu priliku - Reviju torti u okviru Etno sajma hrane i pića, završili su sasvim slučajno u medenoj kućici ;).
Kućica je bila sastavni deo dekoracije, nije se takmičila.












(novembar 2015.)



(decembar 2015.)

(decembar 2015.)

(decembar 2015.)


*Kada stavljate veće količine boje u fondan (6 i više gr), posebno ako koristite boje u prahu (kao ja), obavezno u šećerni sirup (fruktoza i dekstroza) stavite 5-10 ml vode više.
*Ako pravite samo figurice. slobodno dodajte više gustina. Takav fondan se lakše oblikuje i brže suši (napomenite da figurice nisu za jelo u tom slučaju).
*Preporučujem korišćenje cmc-a - fondan ima bolju teksturu nego bez njega.
(ažurirano 22.12.2015.)
Umesto glicerina možete koristiti običano suncokretovo ulje ili margarin (2 kašike ulja ili 1 kašika margarina).
Takođe, ukoliko ste navikli da za mešenje fondana i oblikovanje figurica koristite biljnu mast, a nije vam jednostavno da je nabavite, nema razloga za brigu - margarin je gotovo isto što i biljna mast,
Ukoliko za oblikovanje figurica koristite gustin, ostatke ćete najlakše skinuti slikarskom četkicom ili ih isprskajte votkom.
Ukoliko za oblikovanje koristite margarin/biljnu mast, neće biti potrebe da ih "čistite".
*Pre upotrebe fondan treba dobro premesiti. Premazujte ga biljnom mašću ili margarinom.
Ukoliko imate malo čvršći fondan, dodajte više masnoće.
Ako vam je fondan mekši, prvo ga premesite uz dodatak šećera i/ili gustina, a potom sa biljnom mašću/margarinom.


Sve fotografije su rađene istim urađajem - mobilnim telefonom.

Preporučujem sledeće torte:
Čokoladna torta sa orasima
Voćna torta
Obrnuta doboš torta
Somot torta
Lešnik torta
Ferrero Rocher torta
Tutti Frutti torta
Kinder torta
Rođendanska torta
Medena torta
Torta nugatina
Rum torta



104 comments:

  1. isprobaću. Baš mi treba recept za fondan. Figurice su odlične , a torte fenomenalne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvalaaaaa, ako treba neka pomoć, tu sam ;)

      Delete
  2. Jeste li sigurni da se Gustin može jesti sirov?
    Proučavala sam recepte za fondant i ima onih u kojima se dodaje gustin da bi se smjesa umijesila/oblikovala, a ima onih u kojima se izričito navodi da se gustin ne smije upotrijebiti jer je sirovi gustin (kukuruzni škrob) čak i u malim količinama otrovan. Ja se u to ne razumijem. Gustin koristim samo za kuhanje krema, nisam ga nikad upotrijebila sirovog, ali vidim da je popularno utrpati koju žlicu toga u fondant.
    Znam da ne jedu svi fondant,ostavljaju ga na tanjuru (meni se ta smjesa totalno gadi pa ja uopće ne jedem tortu ako je bila pokrivena time). Koliko sam vidjela u praksi, obično odrasli to ne jedu, ali djeca doslovno proždru figurice i progutaju sve čime je torta bila ukrašena. Ja nemam djece i ne zamaram se time što drugi daju djeci da jedu, nemam potrebu pametovati oko toga. No zanima me otkud ta teorija s nekih blogova u kojoj se navodi da je škrob u sirovom stanju štetan pa se ne smije stavljati u fondan, jer se fondant upotrebljava sirov, a na drugim blogovima sirovi gustin se ne smatra otrovnim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Znala sam da će biti pitanja na tu temu ;). I u ratluku ima gustina, pa niko nije umro ;). Vi svakako radite onako kako mislite da treba... Šta sve nije zdravo, kada bismo tako razmišljali niko od nas više ne bi bio živ ;). Ne ulazim u detalje, ali smatram da je gustin u toj količini manje štetan po zdravlje ljudi nego npr. duvanski dim, zar ne?!
      Ako ste pažljivo pročitali recept, tamo piše da se sve radi sa vrelim sastojcima, tako da se taj gustin bukvalo popari i smesa miriše na ratluk ;). Što znači da nije potpuno sirov.
      Da li mislite da su tkzv. prehrambene boje mnogo zdravije za ljudsku ishranu od gustina?! A jedemo ih i mi, odrasli, i deca čak i onda kada ne znamo...
      Na ovu temu se može polemisati u beskonačnost...
      Ja uopšte ne uzimam zdravo za gotovo ono što neki ljudi, iz ko zna kog razloga, propagiraju u medijima;)
      Pozdrav

      Delete
    2. Hvala na odgovoru.
      Ratluk ne upotrebljavam, probala sam to jesti jednom, prije 20ak godina, i nikad više nisam došla na ideju da to opet probam pojesti.
      Protiv cigareta nemam ništa, iako ja osobno ne pušim.
      Nemam ništa ni protiv upotrebe boja, štoviše izbjegavam namirnice na kojima piše da u njima nema umjetnih boja, aditiva itd. - baš zato jer sam uvjerena da u njima ima svega, zato radije kupujem one namirnice na kojima nema takvih blesavih upozorenja i svima je jasno da sadrže sve i svašta.
      Ne patim za zdravom prehranom, štoviše popularni trendovi zdrave prehrane me uopće ne zanimaju, poput sada popularne raw prehrane (koja mi se zapravo gadi). Na volim sirovu hranu, pa me ne oduševljava ni sirovi gustin, u koliko god malim količinama (ako je nešto pomiješano s vrućom tekućinom, ne znači da je skuhano).



      Delete
    3. Kao što sam već napomenula: o ukusima ne treba raspravljati. Svako treba da radi, jede, priprema...ono što mu je volja ;)

      Delete
    4. Ja se izvinjavam.... ali imam jedno pizanje, koje ce zvucati jako glupo.... da li je fruktoza za fondan u tecnom ili cvrstom obliku? Posto ima kupiti obje vrste pa nisam sigurna ;) bolje sprijeciti nego lijeciti :)

      Delete
  3. Radim po istom receptu i ne dodajem gustin. Sve su torte super...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ;). Meni bez gustina nisu najidealnije figurice ;) i lepi se više za ruke i podlogu... Ali, svako ima svoj način ;)

      Delete
  4. Dobar dan,
    trebala bi mi mala pomoc ukoliko vam to nije problem.Jos uvek nisam usla u ovaj posao ali planiram da pokusam. Do sada sam pravila torte i ukrasavala ih fondan masom,za sebe i meni bliske ljude.Ljudima se svidelo i zanima ih da li bih prodavala...mozda i bih ali ne znam kako. To me i zanima.na koji nacin da naplatim tortu? Kako da odredim ukoliko neko zeli pr. tortu od 5kg? da li sabiram sastojke ili postoji neki drugi nacin? kako naplatiti ukoliko neko zeli da kupi materijal a ja da je pravim i ukrasim? Ako ja kupujem materijal kako onda? Kako naplatiti ako imaju tortu a ja da je ukrasim?Hvala vam unapred na odgovoru i vremenu koji ste izdvojili. veliki pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga okicajokica, cenu ćete morati sami da odredite-saberite cene svih utrošenih sastojaka, dodajte amortizaciju, struju, vodu, deterdžente i slične stvari, saberite sate provedene oko izrade torte... Sami morate odrediti zaradu, kojom bi trebalo da budete, naravno, zadovoljni ;).
      Ako neko želi da kupi materijal, naglasite koji to proizvođači treba da budu kako ne bi bilo problema ako kupe sastojke lošijeg kvaliteta.
      Ja nikako ne mogu da Vam kažem koliko je najbolje da naplatite tortu ili rad, morate jednostavno sami da se preračunate.
      Neki minimum je koliko materijal, toliko ruke, ali obzirom da rad sa fondanom zahteva više vremena i skuplji alat, morate i to uzeti u obzir prilikom određivanja cene.

      Delete
  5. Moram ti reci da sam potpuno odusevljena! Imas smisla za dekoraciju! Planiram da se upustim u pravljenje fondana, jer sam pokusavala sa par recepata ali mi nije uspelo, opis je detaljan, hvala na tome, pa se uskoro upuštam u avanturu! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala. Javi kako ti je ispao fondan. Ako treba neka pomoć-tu sam ;).

      Delete
    2. Nikako da stignem da napisem, iskoristila sam priliku kada sam imala torti oko slave pa sam pravila i fondan, mogu ti reci da sam se odusevila! Recept je odlican, fondan je lak za rad, a ja sam se trudila da bas budem precizna u merama. Prekrila sam tortu, pa sam nakon par sati resila da od ostatka napravim još ukrasa, i bas mi je bio laksi za pravljenje ukrasa kada je malo duže odstajao. Uglavnom, ovo je bila proba nazalost slika nemam, sad planiram da pravim mafine i vežbam ukrasavanje na njima :)

      Delete
    3. Baš mi je drago da si zadovoljna. Znam da neke devojke muče muku, ali stvarno mislim da nije nikakav problem. Posebno kada imš sve detaljno napisano. Ja sam u odnosu na većinu recepata promenila količine nekih sastojaka, posebno mislim na želatin. Tako da, ukrase možeš da stavljaš i na neke mekše filove - neće cureti ;)

      Delete
  6. Cime isecate cvetice,zvezde srca ? Hvala
    ps.divne su Vam torte,svaka cast !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ;). Koristim sekače, za velike oblike možete bilo koje, za biskvite ili fondan, svejedno je, a za male oblike, koristim sekače sa izbacivačima. Imah ih gotovo svuda sada, čak i kod Kineza ;)

      Delete
  7. Molila bih vas da mi kazete ako postoji nacin da se figure od fondana brze stegnu,ustvari u pitanju je obod sesira,napravila sam ga 4 dana ranije ali se plasim da se nece osusiti,jer treba da stoji u vazduhu tj okrenut naopacke madjionicarski sesir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poštovani, ukoliko u fondan dodate malo cmc-a ili više gustina, on će se brže osušiti. Takođe, dužina sušenja zavisi i od vlažnosti vazduha. Pozdrav, Kristina

      Delete
  8. Da li mi možete reći koje boje koristite? Konkretno, zanima me crvena boja. :) Poz

    ReplyDelete
  9. Da li mi možete reći koje boje koristite? Konkretno, zanima me crvena boja. :) Poz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Ana, crveni i crni fondan uvek kupujem. Mislim da sam negde u tekstu ili komentarima napomenula ;)

      Delete
    2. Hvala Vam najlepše na brzom odgovoru.. :)

      Delete
    3. Boje koje inače koristim su od Eterike ;)

      Delete
  10. Koliko i kako sušite figure od fondan mase

    ReplyDelete
  11. Sušim ih na vazduhu, ali bitno je da prostorija nije vlažna. Obično se osuše za 1 dan, plus-minus. Fondan je najbolji za izradu figurica/dekoracija kada se doda cmc, 1 kašičica na 1 kg fondana.

    ReplyDelete
  12. Poštovana Kristina, dobar dan.Lepo je videti da jos ima dobrih ljudi na ovom svetu... ja sam pravila fondan pi sličnom receptu samo bez gustina, ali sam slučajno primerka da su figurice glatke kada na njih stavim gustim. dobra je ideja da se stavi u toku pripreme. Htela sam da vas pitam da li možda znate da li postoje prodavnice koje prodaju samo figuricei da li je moguće u ovom svetu tako nešto otvoriti?pozdrav!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, postoje prodavnice. Ja živim u Beogradu, ovde ih ima baš puno. A dosta ih ima i preko fb. Ukucajte u Google: Figurice za torte prodaja. Naći ćete dosta prozvođača. Pozdrav ;)

      Delete
  13. Postovana, kad napravim smesu bude mokra i lepljiva a figurice nece da stoje nego se krive i ivice se izgube jer se sve slepi, gde sam pogresila da li je trebalo vise secera ili manje tj gde je problem? Hvala

    ReplyDelete
  14. Postovana, kad napravim smesu bude mokra i lepljiva a figurice nece da stoje nego se krive i ivice se izgube jer se sve slepi, gde sam pogresila da li je trebalo vise secera ili manje tj gde je problem? Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mek Vam je fondan. Premesite ga i dodajte još šećera.

      Delete
  15. Moze li se u fonfan dodati ulje da se lakse oblikuje. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ukoliko stavljate glicerin, nema potrebe stavljati ulje. Ulje može umesto glicerina. 2 kašike ulja umesto 1 glicerina.

      Delete
  16. Kada napravim fondan koliko dugo moze da stoji i gde ga cuvati,pre nego sto ga satvim na tortu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ukoliko koristite glicerin, pogledajte do kada mu je rok. Ako koristite ulje, do roka trajanja ulja. Napravljen fondan, dobro upakujte u najlon kese. Čuvajte ga na sobnoj temperaturi, ne treba da stoji u frižideru.

      Delete
  17. Dobar dan gde moze da se kupi prah cmc ili adresa neka gde ga mogu naručiti. Unapred zahvalna

    ReplyDelete
  18. Dobar dan gde moze da se kupi prah cmc ili adresa neka gde ga mogu naručiti. Unapred zahvalna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozražite na netu, ukucajte u google "cmc prodaja". Ja ga dobijam, nisam ga kupovala do sada.

      Delete
  19. Postovana, koliko otrpilike ide gustina?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 kašika, okvirno, a za figurice može i više. Uostalom, sami ćete pod rukom osetiti kada treba da povećate količinu ;)

      Delete
  20. Kupila sam neki fondan koji nije pravi fondan, bio je jako jeftin, pola kg je kostalo negde oko 150 dinara. U plasticnoj casici. Pogresno su mi dale prodavacice. Da li mogu nekako da ga iskoristim kao pravi fondan? Da ga popravim na neki nacin? Jako se puno lepi, neko mi kaze da se to zove rojal masa. Proizvodiga poslasticarnica DUGA, Paracin. Osnovni sastojci: Secer i bonbonski sirup. Nacin upotrebe: Fondan sipati u posudu i na tihoj vatri zagrejati dok ne bude mazivan za prelivanje preko kolaca, preliti na kolace i staviti da se stegne u frizideru. Pogledajte na Googlu o cemu se radi i pomozite ako mu ima pomoci..... Hvala!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Jelena, to nije fondan za oblaganje/presvlačenje torti i izradu figurica. U pitanju je smesa za prelivanje torti i kolača - npr. za Rozen ili Rum tortu. Može se koristiti i kao posna rojal masa.

      Delete
  21. Postovana, da li za ove cipkice i figurice postoje kalupi ili ih vi ovako predivno napravite?

    ReplyDelete
  22. Postovana, da li za figurice postoje neki kalupi, kao i za resice u labudovom gnezdu, cipkice itd? Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako mislite na kućicu, ona je dekorisana rojalom i cvetićima. I ostali labudovi su dekorisani rzučno, osim cvetića - oni su rađeni modlicom. Labudovi kao i sve ostale figurice su ručno napravljeni :). Na nekim tortama je čipkana podloga od papira, ona je kupovna :)

      Delete
  23. Zdravo, svaka cast za sva objasnjenja. Imam i ja jedno pitanje: Kako stavljate recimo srca na stapice? Ja se spremam da pravim i mislila sam da trebaju da budu deblja srca pa pozeno stavim stapic i ostavim tako da se susi ali neznam. I da smem li da pisem sa royal icing smesom slova po njima?
    Danas sam prvi put umesila fondan i napravila sam lezecu varijanu Pepa praseta a cerka sad trazi i Dzordza hahahah. Spremam se i znam da ce se njoj svideti a ostalima i ne mora.
    Hvala unapred

    ReplyDelete
  24. Hvala :). Srca ćete lako zalepiti na štapiće za ražnjiće - razvijte fondan malo deblje, isecite srca, sačekajte da se malo osuše, zašiljeni deo štapića umočite u vodu i ubodite ga (lagano), u srce. Srca ržite u horizontalnom položaju dok se ne osuše. Možete rojalom pisati po fondanu :). Najbitnije je da su deca zadovoljna. Pozdrav :)

    ReplyDelete
  25. Ja samo zelim da Vam kazem hvala na receptu. Napokon mi je fondan ispao fantastican, a pri tom obojen bojama u prahu. Hvala jos jednom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na čemu, baš mi je drago što ste zadovoljni. Pozdrav :)

      Delete
  26. Hvala na nesebičnosti i želji da podelite vašu kreativnist jer tako ne osiromašujete već postajete bogatiji. Čitala sam sve vaše objave vrlo ste detaljni i strpljivi. Masu već pravim i odlična je, mučila sam se sa crnom i crvenom bojom i odustala, a vidim i vi kupujete ovakav fondan. Hvala još jednom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na čemu. Može da se napravi crni i crveni fondan, ali nisam probala. Kada napravim, dopuniću post. Hvala na lepim rećima :)

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. Hvala na nesebičnosti i želji da podelite vašu kreativnist jer tako ne osiromašujete već postajete bogatiji. Čitala sam sve vaše objave vrlo ste detaljni i strpljivi. Masu već pravim i odlična je, mučila sam se sa crnom i crvenom bojom i odustala, a vidim i vi kupujete ovakav fondan. Hvala još jednom!

    ReplyDelete
  29. Hvala na nesebičnosti i želji da podelite vašu kreativnist jer tako ne osiromašujete već postajete bogatiji. Čitala sam sve vaše objave vrlo ste detaljni i strpljivi. Masu već pravim i odlična je, mučila sam se sa crnom i crvenom bojom i odustala, a vidim i vi kupujete ovakav fondan. Hvala još jednom!

    ReplyDelete
  30. Zdravo
    Hvala vam na ovom divnom receptu u vasu nesebicnosti...ja bih zelela da pitam nesto...
    Ja bih htjela da radim sa ovim fondan masom i da uradim figurice od fondanom kako bi ih prodavala,ali zanima me jedno pitanje -kako se te figurice mogu cuvaju pod kojim uslovima ,i koliko bih vremena trajale vec oblikovane?
    Hvala vam najlepse pozdravvv

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na čemu. Osušene figurice čuvajte u kutijama. Rok trajanja im je jednak roku trajanja glicerina/ulja. Naravno, figurice se mogu koristiti i nakon isteka roka, ali nisu za jelo. Inače, koliko znam, retko ko ih jede :)

      Delete
  31. Jako mi je pomogao Vas tekst draga Kristina. I u komentarima ima dosta pitanja koja bih i ja postavila i bas mi je drago sto sam nasla Vas blog. Ja pravim torte i dekorisem fondanom samo za porodicu i poneke prijatelje. Ne profesionalno, barem za sada... Za vikend pravim sestrici tortu za krstenje, 40-50 parceta, ukus trebam ja da izaberem. Interesuje me, po Vasem misljenju, koji je recept za tortu najzahvalniji za oblaganje fondanom? Naravno, bilo bi lepo da ima makar jedan cokoladni fil, posto decica najvise vole cokoladu :) Unapred hvala, nadam se da cete na vreme procitati moje pitanje :) Pozdrav, Aleksandra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gotovo svaka čvrsta torta može da se obloži fondanom (prethodno tortu obložite ganaš kremom ili smesom od keksa). Najčešće pravim "izmišljene torte" (kombinacije), Reform tortu i Kinder po ovom receptu: http://domacicazavas.blogspot.rs/2015/09/kinder-torta.html Pozdrav :)

      Delete
    2. Hvala na brzom odgovoru :) Da li je bolje smesu obloziti buter kremom ili smesom od keksa? Pravim Egipatsku tortu (Egipcanku, ili kako god da se zove :)). Koliko ide keksa, secera i maslaca u smesi od keksa? Hvala Vam jos jednom <3

      Delete
    3. Bolje smesom od keksa, čvršća je. Posebno kada je toplo kao sada. Smesu pravim odokativno, ali neki odnos bi bio sledeći: 200 g putera/margarina, 200 g šećera i oko 150 g sitno mlevenog keksa. Svaki mleveni keks ponovo sameljem u mlinu za kafu. Umutim maslac i šećer, keks dodajem postepeno. A toru uvek premazujem mlakom smesom od keksa. Smesu držim u posudi sa toplom vodom. Kada premažem tortu, stavim je u frižider, da se stegne, a potom je "ispeglam", peglom za fondan ili širim nožem.

      Delete
    4. Super, to resava neke od mojih problema od ranije, jer uglavnom torte pravim leti... Veoma sam Vam zahvalna, divno je sto tako nesebicno delite savete. Zelim Vam sve najlepse.

      Delete
  32. Upravo sam napravila fondan po Vasem receptu, meru i po, i nikad mi nije ispao bolje :D Kao kupovni... Barem mi tako deluje pod ruku, videcu kad pocnem da radim s njim. Pravila sam ranije po slicnom receptu, samo bez gustina, i mnogo se lepio, koliko god da stavim secera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biće dobar. Samo ga lepo premesite. Po potrebi, dodajte margarin ili biljnu mast. Onda bude još bolji - elastičniji. Srećan rad :)

      Delete
  33. Pozdrav! Htela bih samo da pitam kada se dodaje margarin i koliko cmc-a ide na jednu turu po Vasem prepisu? Hvala najlepse!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uglavnom stavljam pola kašičice na jednu meru. Margarin/biljna mast za nagnadno mešenje fondana - kada napravite fondan, ostavite ga odnstoji, premesite ga uz dodavanje margarina/biljne masti pre upotrebe.

      Delete
  34. Ovo je do sada najdetaljnije i čini mi se najpreciznije uputstvo za izradu fondana. Možda se i ja usudim da ga radim. Davno sam pokušala od štauba i mlijeka u prahu, ali je dužim stajanjem postajao vlažan i puštao boju. Molila bih Vas samo da mi kažete šta je to crnac, ako sam dobro shvatila naziv. Pozdrav i hvala na uputama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne može da ne uspe. Probajte, ali npr. trećinu mere. Cmc je karboksi metil celuloza, od njega se pravi i lepak za fondan. On fondanu daje elastičnost. Kažu da se fondan od njega brže suši, ali to nisam primetila.

      Delete
  35. Mnogi kazu ne valja glicerin stavljati. Ako stavim ulje suncokretovo da li ce kvalitet fondana biti isti kao i sa glicerinom ili losiji? I to sto kazete kada odstoji staviti ulje da se razmesi da li to uvek radite ili ne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Za ishranu se koristi biljni glicerin iz kontrolisane proizvodnje, ne apotekarski. Od glicerina je fondan vlažniji. Već duže vreme koristim ulje. Glicerin je potpuno providan, a ulje je žuto, pa beli fondan nije potpuno beo, ali meni ne smeta. Fondan se bolje razmesi i bude elastičniji kada se dodaje neka masnoća. Može i ulje, mada najčešće koristim margarin. U suštini ništa nije zdravo, a količina koja se koristi za izradu fondana je vrlo mala i mislim da se od toga niko ne može otrovati :)

      Delete
  36. Postovana, pravila sam vas fondan vise puta i uvek je uspeo. Vec sam vam se i zahvalila jednom na receptu. Cak mi je i crni uspeo bez problema sa bojom u prahu. Medjutim, sada imam nekoliko pitanja i molim Vas da me posavetujete. U pitanju je posna torta i ne mogu da je oblozim puter kremom pre fondana. Da li mogu da napravim krem sa margarinom? I da li bih mogla da joj stavim fondan vece pre rodjendana? Hvala Vam unapred

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Andrijana, naravno da možete da napravite pomenuti krem sa margarinom. Fondan možete staviti na tortu veče pre rođendana :)

      Delete
  37. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  38. Cao ja bih htela da pitam na kg fondana koliko ide cmc i dali mogu cvetovi da se istanje dobro kada se stavi cmc jer ovaj klasičan fondan puca kad se tanje ivice hvala unapred

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cvetove ne pravim, posebno ne ružice, orhidje i slično. Oni se prave od posebnih masa. Od ovog fondana možete napraviti jednostavnije cvetove. Fondan se može istanjiti, ali nije najpogodniji za tanke latice. Pola ili jedna kašičica CMC-a na 1 kg fondana. Pozdrav :)

      Delete
  39. Pozdrav, prvo da Vam kazem da mi se mnogo svidjaju Vase torte i ukrasi. Svaka cast.
    E, imam jedno pitanje. Kada koristite boje, koristite one u prahu ili tecne? Ako tecne, treba li dodavati nekih suvih sastojaka? Jer se mijenja gustoca.. Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uglavnom koristim boje u prahu i dodajem ih u fondan kada ga pravim. Ako koristite tečne, ne treba ništa dodavati jer su to male količine etčnosti. Hvala na lepim rečim i podršci. Pozdrav :)

      Delete
  40. Draga Kristina,
    uvijek pravim fondan po vasem receptu..hvala vam..uvijek lijepo ispadne..htjela sam vas pitati kako pravite uspravne figure, one koje stoje? Ja sam pokusala ali nisam uspjela..hvala unaprijed na odgovoru. Pozdrav od Bojane iz Podgorice!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Bojana, drago mi je što ti odgovara recept za fondan. Uspravne figurice retko pravim. Potrebno je da se delovi dobro osuše, pa da se tek tada spajaju. Takođe, kroz delove koji se spajaju treba provući čačkalice ili žice kako bi figura mogla da stoji, a prethodno spoji. Pozdrav <3

      Delete
  41. Postovana Kristina,
    za mene je ovo sto vi radite umetnost, ali prava. Nemam iskustva u radu sa fondanom ali posto se blizi rodjendan mojoj sestricini, tetka mora da zasuce rukave i da sve od sebe da odusevi svoju princezu. Imam par pitanja :1. koliko ranije da umesim fondan? pravicu nesto jednostavnije dvodimenzionalno (nikakve figurice mozda neka srculenca, cvetice....) 2. gde kupujete glicerin? kombinacija crno-bela, da li imate neka uputstva za to? Unapred hvala. Veliki pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga tetka, fondan možete umesiti ranije i nedelju dana. Crni fondan kupujem. Glicerin ne morate koristiti, zamenite ga uljem. Inače, kupujem ga u Eurowiltu. Pozdrav :)

      Delete
  42. Zdravo, zanima me dali glicerin posle otvaranja treba da se cuva u frizideru? Hvala

    ReplyDelete
  43. kako "zalepiti" ukrase i draže bombonice u boji. hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Biljana, ukrase od šećera i fondana (uključujući i bombone) možete zalepiti mešavinom vode i šećera - napravite malo gušći sirup od šećera i vode, na 1 kašiku šećra stavljam 1,5 kašiku vode i prokuvam kratko.

      Delete
  44. Postovanje interesuje me koliko kolicinski od ovih mera ispadne fondana? Imam li recimo dovoljno da pokrijem tortu od 3kg? I ako koristim tecne boje kad ih stavljam? Hvala vam. I torte su vam PREKRASNE! Vas talenat je neprocenjiv.
    Srdacan pozdrav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala :). S obzirom da se ne iskoristi ceo kg šećera, dobićete nešto više od 1 kg fondana. Ta količina vam je i više nego dovoljna za oblaganje torte od 3 kg. Tečne boje možete koristiti na isti način kao i boje u prahu. Pozdrav :)

      Delete
  45. Ja imam jedno pitanjce za Vas,ako zelim da bojim fondan u toku pripreme,koliko kesica boje u prahu trebam sipati da bih dobila bas crvenu boju? Tacnije ,interesuje me na ovu kolicinu fondana koju ste naveli u receptu. Unapred zahvalna! Marija

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kao što sam napisala, crveni i crni fondan ne pravim već kupujem. Mislim da će Vam biti potrebno cca 3 kesice crvene boje, to je oko 9 g. Pozdrav :)

      Delete
  46. Draga,mogu li dodati kasicicu gustina umjesto cmc-a? Lp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gustin i cmc nemaju isti uticaj na fondan.

      Delete
  47. Interesuje me kako ste onako uradili grb partizana identicno, jel ste zalepili sliku preko fondana ili imaju i takva slova? Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kupila sam gotovu sliku, isekla grb i zalepila na fondan. Pozdrav :)

      Delete
  48. Napravila figuricu danas od cetvrtine mere, za prvi put sam zadovoljda, fondan je fantastican. Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na čemu :).Ne može da ne uspe. Svaki naredni put će biti bolji. Pozdrav :)

      Delete
    2. Poštovanje! Interesuje me da li je bitno koji je šećer u prahu (mislim na proizvođača)? Uglavnom preporučuju C šećer u prahu. Pozdrav😊

      Delete
  49. Proizvođač nije bitan. Bitno je da je šećer sitno samleven. Uvek možete da ga prosejete kako biste bili sigurni da je dobar :)

    ReplyDelete
  50. Pozdrav, moze li se na neki nacin sacuvati ujraseni dio (u mom slucaju cupcake) kao dekoracija (za uspomenu)?
    Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naravno da možete da sačuvate deo dekoracije za uspomenu :). Vremenom će možda posvetleti ili požuteti (ako je u pitanju bela boja).upakujte u providnu foliju ili u celofan. Pozdrav.

      Delete
    2. draga Kristina, proslo je mnogo vremena, pa sad koristim priliku da se zahvalim na odgovoru. Obzirom da zelim uokviriti dijelove muffina, koji su se sad vec osusili, da
      Li bih mogla prelakirati ih, bez posljedica?

      Delete
  51. Postovana, kakav uticaj ima fruktoza na fondan, moze li se umesto nje staviti obican secer, posto je ne mogu naci?

    ReplyDelete